Laurie Spiegel

| 30 de març de 2017

Laurie Spiegel, Chicago 1945

Pionera de la música electrònica i la composició per ordinador. Creadora del software “Music Mouse”.

Compositora nord-americana en l’àmbit de les músiques electròniques des de finals de la “dècada dels 60”. Va treballar en els “Bell Labs” (Laboratoris Bell) on va desenvolupar  gràfics i programari informàtic per a composició en temps real. Les seves composicions electròniques, van ser pioneres a l’escena de “nova música” de Nova York.

De formació clàssica, la guitarra, el sitar i el llaüt són alguns dels instruments amb els que es va iniciar. Va completar els seus estudis musicals a la Universitat d’Oxford (Londres) i més tard, a Nova York, va estudiar composició amb Jacob Druckman i Vincent Perischetti.

Va treballar amb sintetizadors Buchla i EML i durant els anys 70 amb l’arribada dels ordinadors va ser de les primeres persones en visualitzar les possibilitats que oferien. Va crear el software “Music Mouse”, fet a partir dels algorítmes. “Music Mouse – An Intellignet Instrument”, emprat per a Macintosh, Amiga i Atari, que simplificaba els processos de composició fent-la més intuïtiva i donant així facilitats a les persones sense formació musical acadèmica.

En l’entorn de Bell Labs també va accedir a “GROOVE”un sistema de microordinadors interconnectats amb sintetitzadors modulars desenvolupats per Mathews i FR Moore per permetre la composició en temps real controlada per voltatge. Laurie va desenvolupar VAMPIRE, una versió “audiovisual” de GROOVE per generar imatges en temps real.

En un article per a la prestigiosa publicació Pichforck, Simon Reynolds diu:

Probablement el més notable de Laurie Spiegel és que una de les seves peces musicals podria ser el primer so d’origen humà en ser escoltat per les formes de vida extraterrestre. Si els extraterrestres existissin, per descomptat. I assumint que tinguessin orelles.

Una de les seves obres Kepler’s Harmony of the Worlds va ser inclosa al “Golden Disc” enviat dins del Voyager (la sonda espacial llançada a finals del 1977 per la NASA) com a mostra musical del planeta terra, al costat de field recordings o clàssics com el recentment desaperegut Chuck Berry . Aquesta peça està realitzada a partir de la hipòtesi de Johannes Kepler segons la qual el moviment dels planetes pot traduir-se en una “música polifònica sense fi.” Aquest material va ser reeditat recentment pel segell “Unseen Worlds Records” i podeu escoltar-la aquí.

Recentment la inclusió d’una de les seves primeres peces “Sediment” a la banda sonora de The Hunger Games (Jocs de la Fam), ha revitalitzat l’interès en les seves creacions musicals i les seves aportacions en l’àmbit de la música per computadora amb la que es crea gran part de l’electrònica contemporània.

 

Una entrevista molt interessant on podreu conèixer més sobre Laurie:

Visita el web de Laurie Spiegel:

retiary.org/ls/

 


Aquest article es va realitzar a partir de ressenyes com :

Al Blog de Biblioteques (octubre 2016)

This Is Underground (març  2016)

Concepto Radio  (abril 2013)

 

×

Comments are closed.