Taller de música electrònica artesanal


———————————————————————–
| Música electrònica artesanal: oda a Nicolas Collins |
———————————————————————–

Inscripcions aquí.

Us convidem a formar part d’un laboratori sonor al Convent de Sant Agustí, on una foto de Nicolas Collins presidirà la sala. Un taller amb el qual volem compartir aquestes hores passades entre bips, grgkjrkgjkgjskj, mooooooocs i tirurirurirus, i en el qual l’objectiu final és poder generar un espai participatiu i obert a l’experimentació sonora.

Partint del llibre Handmade electronic music: The art of maquinari hacking, durem a terme una sèrie d’exercicis pràctics d’electrònica elemental enfocada al so i aprofitarem per introduir-nos a l’obra de diferents artistes que han utilitzat tècniques similars per realitzar les seves peces (David Tudor, John Cage, Alvin Lucier, Hugh Davies, Robert Ashley …).

¬ Desenvolupament del taller:

Atès que l’objectiu és experimentar, les sessions estan plantejades per poder muntar un nou objecte amb el qual jugar a cada trobada. Per a això s’intentarà facilitar al màxim el muntatge durant el taller, preparant els materials per endavant perquè al final de la sessió puguem participar tots d’un temps d’experimentació sonora amb l’objecte construït.Les sessions de dues hores es desenvoluparan de la manera:
_ Breu introducció / mostra del so de l’objecte a muntar
_ Explicació pràctic / teòric del muntatge
_ Muntatge
_ Improvisació grupal / individual

//
Programa:

¬ Trobada 1
Altaveu preparat i amplificador

Primera presa de contacte amb els materials a utilitzar durant el curs.
Introducció al llibre de Nicolas Collins i la seva obra.

> Aprendre a soldar
> Experiments amb altaveus i bateries
> Com funciona un altaveu
> Muntatge d’un amplificador
> Què fer amb un altaveu?

¬ Trobada 2
Piezo, el teu millor amic

Sessió dedicada a la construcció i coneixement de les diferents aplicacions d’un piezo-elèctric.
Introducció a l’ús dels piezos dins de la música electroacústica.

> Muntatge de micròfon de contacte aïllat (pot ser usat com hidròfon)
> Construcció d’un ‘instrument Frankenstein’ usant el piezo sobre diferents materials (metall, plàstic, fusta …)
> Piezo com a generador i receptor, exercicis de filtratge.

¬ Trobada 3

Perdent la por al circuit amb un micròfon corbater

Aprendrem a llegir un esquemàtic electrònic, muntar-lo en protoboard i passar-lo a plaqueta perforada.
Per a això muntarem un micròfon de condensador (electret) i construirem un pre-amplificador per poder utilitzar-lo.

> Muntatge de electret
> Circuit en protoboard
> De protoboard a placa perforada
> Feedback!

¬ Trobada 4
Molt més que un walkie-talkie

Ens introduïm al món de la intervenció de circuits pre-existents a través d’un walkie-talkie.
Parlarem sobre la història del circuit bending i mostrarem exemples de les diferents possibilitats d’intervenció de joguines, instruments i qualsevol circuit sonor.

> Intervenció d’un walkie-talkie.

¬ Trobada 5
Cos i circuit

Estudiarem la llei d’ohm i aprendrem a aprofitar la resistència del nostre propi cos per generar i modificar senyals sonors. Per a això partirem d’un circuit conegut com Crackle-box, i ens introduirem al món dels luthiers experimentals. També aprendrem com fabricar les nostres pròpies plaques base a partir de plaques de coure, tinta i àcid.

> Preparació d’una placa base
> Muntatge de components electrònics
> Experimentació amb la conductivitat del cos
> Treball amb materials conductors (grafit, metall, aigua …)

¬ Trobada 6
Quant soroll cap en un sol xip?

Construirem un sintetitzador de 4 oscil·ladors amb un simple xip. Veurem com diferents oscil·ladors es poden combinar i aplicacions possibles per generar o controlar senyals d’àudio.

> Lectura de esquemàtic i muntatge en protoboard.
> Muntatge en placa perforada.
> Muntatge del circuit en un contenidor (sabonera).
> Improvisació (olla de grills)

¬ Trobada 7
Tremolololo-lololo-lololo, tremolololo!

Per anar finalitzant aprendrem a modificar la senyals d’àudio dels instruments construïts durant les anteriors sessions fent ús de fotoresistencias. Descobrirem les diferents possibilitats que ofereix aquest simple component unit als materials treballats durant el curs.

> Construcció d’un efecte de tremolo o una petita interfície de pane.
> Aplicacions possibles amb motors, llanternes, reproductors de cd, casset.
> Creació d’una aplicació final a definir per cada un dels participants.

¬ Trobada 8
Ens vam vestir de diumenge

En aquesta última sessió finalitzarem els projectes que hagin quedat inacabats durant les sessions anteriors i ens centrarem en millorar les interfícies dels instruments fabricats. Obrirem un entorn de debat per proposar projectes i aplicacions possibles a partir del material treballat (possibles instal·lacions, instruments, performances …).

> Improvisació, instal·lació o performance col·lectiva.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *